Kräftor i lite annorlunda tappning..


Har hittat ett recept från Ernst som jag ska testa i helgen tänkte jag..

Marinerade och wokade kräftor med tre olika dippsåser
Antal portioner: 10


Kräftmarinad
60 60 st kokta kräftor
8 8 st vitlöksklyftor
3 3 st färska röda chilifrukter
4 4 st lime
1 1 dl rapsolja
flingsalt


Såsbas
10 10 st ägg
6 6 dl rapsolja
1 1 dl olivolja
3 3 msk vit balsamico vinäger
flingsalt
peppar från kvarn

Saffranssås
såsbas (se ovan)
2 2 paket saffran

Vitlöks- och citronsås
såsbas (se ovan)
3 3 klyftor vitlök
2 2 tsk vit balsamicovinäger
1 1 st citron

Ajva- och basilikasås
såsbas (se ovan)
1.5 1,5 msk Ajvar Relish
1 1knippe basilika


1. Kräftmarinad: Lägg kräftorna i en stor skål eller hink. Finhacka vitlöken och chilifrukterna. Skiva limen och pressa dessa över kräftorna innan skivorna läggs i. Blanda i rapsoljan och smaksätt med flingsalt. Blanda allt noga och låt kräftorna stå i marinaden över natten. Woka sedan kräftorna i en stor panna över grillen/öppen eld alternativt ungstek i 225 grader i 10-15 min.

2. Såsbas: Separera äggulorna från äggvitan och lägg gulorna i en bunke. Häll i rapsoljan i en tunn stråle samtidigt som du vispar. Häll sedan i olivoljan på samma sätt. Tillsätt sedan den vita balsamivo vinägern och smaksätt med salt och peppar från kvarn. Blanda allt sammans väl. Såsbasen räcker till tre såser.

3. Saffransås: Blanda en tredjedel av såsbasen med två paket saffran och blanda väl. Låt sedan såsen stå i kylen innan servering.

4. Vitlöks- och citronsås: Finhacka vitlöken och mosa den tillsammans med flingsalt tills det blir en vitlöksmassa. Blanda vitlöksmassan med såsbasen. Smaksätt med vit balsamico vinäger och finhackat citronskal.

5. Ajvar- och basilikasås: Blanda såsbas med ajvar relish och smaksätt med finhackad basilika.



Har innan inte lagt ut några recept eller skrivit sådär jättemycket om mat - MEN det är ett stort intresse att läsa, laga och njuta av mat i olika former.
Har bestämt att jag ska inför lite mer recept  óch smakupplevelser i bloggen och hoppas ni kommer kunna få inspiration och kanske testa något av det jag skriver om.. Kommer bli blandat med "tråkig" vardagsmat och helgmat när man (i alla fall jag) lägger ner lite mer tid och hjärta i matlagningen..

Ha nu en härlig tisdag mina vänner!!!

(recept och bild lånad från recept.se)


Kommentarer
Postat av: Susanne

Perfekt, jag som just letar efter lite goda såser till kräftorna. Tack!



Kramen

2009-09-15 @ 14:57:22
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Vad gott det låter,

jag blir jättesugen!



Är allt bra med dig,

hoppas du mår prima efter semestern :-)



stor kram

2009-09-15 @ 16:41:47
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Miia - There´s no place like home

Kul med lite mer recept här i bloggen!



Tips på god & snabblagad vardagsmat är alltid uppskattat! Hoppas allt är fint med dig, kramar

2009-09-17 @ 13:05:49
URL: http://theresnoplacelikehome.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0