Höstens primörer - rödbetor..



Tunt skivade rödbetor med rostade pinjekärnor samt äppel-och honungsvinägrett
Vinförslag: Geil Riesling Spälese Trocken 2007

300 g rödbetor
salt
½ äpple
2 tsk honung
1 msk äppelcidervinägrett
2 msk olivolja
50 g rostade pinjenötter
oregano och flingsalt

Koka rödbetorna i saltat vatten ca 40 minuter tills de är genommjuka. Skölj dem sedan i kallt vatten och dra av skalet. Skiva betorna supertunt och placera dem platt på en tallrik.
Fintärna äpple och blanda det med honung, vinäger och olja.
Ringla äppelvinägretten över betorna, strö över pinjenötterna, blad av oreganon och flingsalt.

"Jag tycker denna förrätt låter såå himla god, inbjudande och dessutom enkel att tillreda...
Receptet kommer ifrån "fredagskocken" på Mix Megapol - Mattias Larsson som jag mer och mer börjar tycka är toppen - alltid enkla recept och han som person verkar han vara en underbar människa som alltid får mig på bra fredagshumör på väg till jobbet.."


Kommentarer
Postat av: Ida

Å va sugen jag blev. Kokta rödbetor med smör o. salt är oxå sjukt gott mmm

Måste göras snarast =)

Hur mås det?

Hoppas du haft en bra dag o. allt är väl!

Kramkram!

2009-09-17 @ 16:15:10
URL: http://minlillagroda.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0