Filmjölkslimpa av Leila..


Leilas filmjölkslimpa... Bild lånad från Leilas hemsida..

Känner mig allmänt småsur, trött och tråkig denna tisdag - tror det beror på tandvärk och vädret..  =(
För att ha något att se framemot denna kväll ska jag försöka hitta energi till att baka denna super goda limpa från Leila - kan verkligen rekomendera denna, här är receptet: (har lagt ut det förrut men för er som INTE sett det innan)

Turbosnabb filmjölkslimpa

1 bröd


Min snabba filmjölkslimpa har blivit en riktig favorit hos alla mina vänner. Detta är ett recept där jag brukar variera mig ganska friskt. Ibland blir det med nötter i som mandel, valnötter eller pekannötter. Andra gånger blir det med rårörda lingon eller torkad frukt. Enklare bakpulverbröd får man leta efter.


4 1/2 dl filmjölk

1 dl mörk sirap

1 dl torkade aprikoser eller fikon

1 dl hasselnötter

1 dl russin

1 dl vetekross

1 dl rågkross

1 dl havregryn

2 1/2 dl grovt rågmjöl

3 dl vetemjöl

1 dl krossade linfrön

1 dl solrosfrö

1 1/2 tsk salt

1 1/2 tsk bakpulver

1 1/2 tsk bikarbonat

2 tsk brödkryddor


Havregryn


1.     Sätt ugnen på 200 grader.

2.     Blanda filmjölk och sirap i en bunke.

3.     Hacka frukten och hasselnötterna mycket grovt, blanda med russinen och alla de torra ingredienserna och rör ner i filmjölken.

4.     Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.

5.     Fyll formen med smet, strö över lite havregryn och grädda brödet i mitten av ugnen i cirka 45 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0